tisdag 23 oktober 2012

Shhhhh...

Varnar för långt inlägg...

Sitter på jobbet och skriver för jag måste få en paus. Jag sitter vid mitt skrivbord hela dagarna, oftast äter jag ju även lunch här, och nu känner jag att jag måste få göra något annat. Se något annat, läsa något annat. Och jag är så trött på kvällarna att jag knappt orkar blogga. Jag vill inte att det ska vara så men får väl inse att jag har slut på energi just nu. Jag tycker nästan att hela oktober så här långt har varit tung och jobbig. Visserligen har jag kommit ut och tränat några gånger men jag har också ätit mer choklad och sött än tidigare. Det är till och med så att jag knappt får igenom mina jeans...
Det har varit en intensiv helg som började redan i fredags. Vi var på Cabaret Lorensberg med två andra par och såg en nostalgishow från 70-talet. Tidigt under kvällen fick jag ont i magen och kunde inte riktigt slappna av. Jag var dessutom trött och visste att jag behövde gå upp tidigt nästa morgon för att packa inför vår lilla helgtripp. När showen var över ville de andra gå vidare men jag avböjde och sa att jag ville åka hem. Jag erbjöd maken att stanna kvar men han ville också åka så jag gick och hämtade bilen som stod parkerad ett par kvarter bort. När jag kom tillbaka för att hämta maken undrade ett av paren om jag kunde skjutsa hem dem??!! Jag blev lite irriterad eftersom jag inte mådde bra och hade flaggat för det då paret i fråga bor ca 15 min bort efter vårt hus så det låg liksom inte på vägen. I och med detta var vi hemma strax före klockan ett och jag var så trött att jag mådde illa.

Svärmor var hemma och tog hand om dottern medan vi var ute. Enligt maken skulle hon sova över så när vi kom hem sa jag att jag går och lägger mig. Döm om min förvåning när jag väcks av att ytterdörren öppnas och stängs samt att makens mobil börjar ringa utan att någon svarar. Jag springer ner och ser svärmor stå fullt påklädd utanför huset medan maken vinkar in en taxi som kommer körande. Förstår att svärmor åker hem trots allt.

Morgonen därpå berättar maken att svärmor trodde att jag var sur på henne??!! Undrar i mitt stilla sinne vad det är för tonårsfasoner hon håller på med men biter mig i tungan. Jag frågade honom om han förklarade att jag var trött och hade ont i magen vilket han hade gjort men hon hade inte trott på honom. Han undrade om jag kunde tänka mig att ringa henne och förklara själv. När vi äntligen kommit iväg ringer jag henne och säger att jag hörde att hon hade lite funderingar kring gårdagskvällen. Ja, säger hon, jag undrar om du är sur på mig? Varför tror du det säger jag? Jo, du kom inte in och frågade hur det hade gått med dottern och så under kvällen. Nej, säger jag, det gjorde jag inte för jag var så trött och förresten så skulle du ju sova över så då tänkte jag att jag frågar om det vid frukosten. Jo, säger hon, jag tänkte det först men insåg att det blir så jobbigt när alla ska iväg på morgonen att jag lika gärna kunde åka hem. (Det här tror jag hon hittade på efter att jag gått och lagt mig för i vanliga fall brukar jag eller maken köra hem henne när hon hjälpt oss på något sätt, men men.) Känner att jag blir lite irriterad över att behöva tänka på sådant med min svärmor. Svärmor som är 74 år och som visserligen är lite speciell men det här känns väldigt märkligt.

Och till råga på allt händer en liknande sak även på lördagskvällen. Jag kände mig fortsatt trött efter de korta nätterna i veckan med lite sömn och efter att ha kört bil i flera timmar under dagen. Mina tre systrar och jag överraskade vår mor med att ta ut henne på middag på kvällen! Pappa var införstådd och hade ordnat så att alla vi skulle äta middag när vi kom till dem. Nu blev det inte så utan hon fick chansen att byta om samtidigt som hon fick en drink innan maten. Min ena syster som bor i Skövde skulle åka buss hem på kvällen så vi hängde kvar på restaurangen tills det var dags för henne att åka hem. Jag skjutsade henne till busstationen där en av mina andra systrar upptäcker att det inte går någon buss!!! Det visar sig att min syster tittat på fel tidtabell! Hon åkte då med till våra föräldrar där vi satt en stund tills det var dags för henne att åka tillbaka till busstationen. Vem är det då som enda nykter person i sällskapet som kan köra henne in till stan igen. Jo, jag... Jag kunde knappt dölja min irritation. Så klockan blev återigen närmare ett innan jag kom i säng. Lyckligtvis fick jag sovmorgon till klockan tio morgonen därpå så nästan 9 timmars sömn med avbrott för toabesök och koll av dottern blev det den natten!

Trots min tidiga sänggång igår orkade jag inte ur sängen när klockan ringde sex imorse. Jag snoozade till kvart i sju och förbannade mig själv för det innebär att jag kommer extra sent till jobbet. I och med att jag jobbar som konsult har jag ingen möjlighet att flexa vilket gör att jag måste jobba in tid för att kunna gå hem tidigt på fredagar vilket jag tycker är värdefullt. Så nu blir det lunch vid datorn hela veckan.

Har haft ont i hälen sen jag sprang sist och det vill inte ge sig så idag lämnade jag mina tygkängor hemma till förmån för dessa.
Nu hoppas jag att det ska dämpa steget så att hälen får en chans att vila lite. Men så länge funderar jag på att cykla som träning istället. Det kan nog funka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar