torsdag 23 augusti 2012

Tålamod

Trots att jag kände mig piggare igår efter att jag fått måla, vilket jag inser nu hade en otroligt lugnande effekt på mig, så tröt tålamodet rätt fort idag. Jag hade till och med en bra dag på jobbet, inte lika tung idag som igår, så på alla sätt och vis borde det blivit en trevlig kväll.

Direkt efter jobbet mötte jag upp med man, dotter och svärmor på en restaurang. Svärmor fyller år imorgon men reser iväg så vi bestämde att fira henne idag istället. Efter middagen åkte vi till glasscaféet för lite gott. Väl hemma igen mötte grannpojken upp och vi lät dottern vara ute med honom en stund. Klockan 8 kom hon in och jag sa åt henne att det var dags att lägga sig. Hon motsätter sig det vi säger, som varje kväll, och försöker på alla sätt förhala. När hon tar av sig sin klänning använder hon den att till att slå mot mig och sen kastar hon den. Hon fortsätter att göra andra saker än det vi ber henne och när hon till slut, så där lagom nonchalant, drar i makens kardigan som hänger över en stol så att stolen far i golvet - då tar mitt tålamod slut.

Rätt eller fel, jag reagerade på känsla (vilket jag vet är helt fel) men klarade inte av något annat just då. Och det här är en av sakerna jag verkligen hoppas förändrar sig när jag fått bytt jobb. Att jag då mår bättre och orkar med vardagen, helt enkelt för att jobbet ger energi - och inte bara tar. Jag saknar att få komma hem och säga till maken: "vet du vad vi gjorde på jobbet idag?". Tänk att få komma hem och redan längta till nästa dag. Jag minns en intervju med Petter Stordalen (ägare till hotellkedjan Choice hotels i Norden) som jag hörde på radion. Han sa att han älskar måndagar för då får han dra igång massa projekt och har fem arbetsdagar framför sig där han får göra det han älskar. Jag hoppas att jag en dag känner likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar