torsdag 1 mars 2012

Hur var det nu igen...?

Hade en bra samtal med två kollegor idag. Båda är tjejer, båda vet hur det är att ta på sig för mycket, båda vet hur det är att bränna ut sig. Vår diskussion kom att handla om att hjälpa andra, i alla lägen, och hur man då lätt hamnar i ett läge där man blir utnyttjad. Kanske inte medvetet utnyttjad men en av dem tror att det ligger i människans natur att lägga över uppgifter på en annan person utan att reflektera över vad det egentligen är man gör.

Jag ligger verkligen i farozonen där. Då jag för tillfället har lite att göra på jobbet tar jag gärna på mig uppgifter som egentligen inte är mina, och svårigheten blir ju att en dag säga nej när jag inte längre kan göra detta för andra. Dessutom är jag fortfarande såpass ny att jag inte riktigt har lärt mig än vad som ligger inom ramen för mina uppgifter, och jag vet inte alltid heller vart de ska vända sig för att få sina problem lösta. Efter vårt samtal tänkte jag till - igen - och började därefter att vägleda mina kollegor till rätt person/avdelning för att få hjälp. Nu ska jag bara komma ihåg detta och arbeta därefter tills det blir en vana.

Har du någon (o)vana som du vill bli av med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar