tisdag 20 mars 2012

Bra och dåligt

Ursäkta min bloggfrånvaro. Det händer mycket kring oss nu, både bra och dåligt. Våra vänner från i söndags hade precis bokat en stuga i Branäs med start på söndag. Vi har länge pratat om att åka men ville hitta några att åka med så att dottern får någon att leka med. Våra vänner säger att de har hyrt en stuga med tio bäddar och att vi var välkomna att åka med! Lät underbart och jag fick ok från min chef att vara borta. Maken fick rodda lite med sitt jobb för att kunna vara borta i fyra dagar men det verkar faktiskt som om det kommer att gå. Så från söndag till torsdag kommer vi att vara i Branäs med goda vänner, kan livet bli bättre?

Vi hann knappt glädja oss över vår stundande resa förrän vi fick dåliga nyheter från andra goda vänner. De dåliga nyheterna var separation och eventuell skilsmässa. Mannen i familjen bor i en tom lägenhet på 100 kvadrat och undrar vad det är som händer. Han är ganska knäckt (blir lämnad) och den som hörde av sig. Både jag och maken är chockade över nyheten. De köpte precis en stuga på Tjörn och byggde om sitt hus när två av tre döttrar flyttat hemifrån. De skulle börja leva livet och så kommer det här.

Jag blir alltid lika rädd när jag hör om vänner (och andra) som ska skiljas. Är det så svårt att hålla ihop ett äktenskap? Vad är det som gör det så svårt? Jag är livrädd för att det ska hända mig. Man vet förstås aldrig vad som händer bakom människors stängda dörrar men ändå. Man tycker att vissa par passar bättre ihop än andra och man tror att vissa par är starka och kära - för livet. Då blir chocken och förvåningen desto större när det gäller just dessa par.

2 kommentarer: