torsdag 6 december 2012

Karma

Varnar för långt inlägg...

Jag börjar tro att jag får betala för de dumheter jag har gjort i mina unga dagar. Tycker ändå att jag var ett hyfsat snällt barn som på sin höjd oftast kom för sent men som aldrig kom hem full eller gjorde olagliga saker. Men saker och ting går verkligen inte min väg just nu och jag undrar varför.

När maken kom hem förut åkte jag iväg till vårt lokala köpcentrum för att ladda batterierna lite efter att ha varit hemma i två dagar. Meningen var ju att komma hem med lite ny energi men det blev precis tvärt om. Först ringde min syster (som jag lovordade härom veckan) och frågade om vi bestämt oss angående jul då hon har bjudit hem oss till sig. Vi står i valet och kvalet om vi ska åka utomlands men har ännu inte bestämt oss. Det kostar 3 500 kr att åka iväg en vecka med all inclusive den 18/12 medan det kostar 8 500 kr, d v s 5 000 kr mer, att åka en vecka senare (på juldagen). Det senare priset är ungefär vad vi betalade i somras för vår vecka på Mallorca så det känns inte som något överpris även om det är bra mycket mer än 3 500 kr. Mina syskonbarn vill gärna att vi kommer och de ser fram emot att få fira jul med sin lilla kusin, att få besök av tomten och allt som hör julen till. Vilket för mig låter otroligt mysigt! Men i samma mening lägger hon till att hennes barns pappa (som hon separerade ifrån för snart 15 år sedan) kommer för annars skulle han ha suttit själv hemma på julafton.

Min syster och barnens pappa har bråkat i alla år och jag har under dessa år fått höra allt annat än bra saker om honom. Jag har träffat honom kanske 5 gånger sen de gick isär och har inte längre någon relation till honom. För min del tycker jag att det skulle kännas stelt och konstlat att sitta där i jul med någon som jag inte riktigt känner och som jag har fått höra skit om i över tio år. Jag förstår att barnen vill vara med sin pappa men utifrån mitt perspektiv blir det att jag och min familj får spendera julen med en "främling" och det har jag helt ärligt inte lust med. Min syster vet dessutom om hur jag känner då det var samma situation i midsomras då hennes två barn skulle ta med sig vänner till våra föräldrars midsommarfirande. Jag uttryckte redan då min olust inför att fira med främlingar (och det blev till slut så att vi valde att fira här hemma med vänner istället).

I alla fall, när jag sen lämnade köpcentrat märkte jag att jag hade dålig luft i båda framdäcken så jag ringde makens mobil men hans mobilsvar gick igång direkt. Jag försökte igen två gånger till men samma sak hände. Åkte till macken och använde deras nya luftautomat där man anger trycket digitalt på en skärm, kopplar på munstycket och sen väntar tills maskinen piper - då är det klart. Gjorde detta på båda däcken men när jag körde iväg märker jag att det är mindre luft än innan i ena däcket, alltså har luft läckt ut istället för att pumpas in. Mitt i detta ringer maken och undrar var jag är, och jag som var irriterad redan innan grät av ilska. Små incidenter som ändå däckar mig när jag minst behöver det.

Jag måste ta mig ur det här. Jag måste ta kontrollen över mitt liv. Jag måste börja göra saker jag mår bra av istället för att låta saker påverka mig. Det var ju det som hela 2012 gick ut på men som har misslyckats totalt. Gör om, gör rätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar