tisdag 18 december 2012

Mardrömsdygn

Idag mår jag bättre och är feberfri så imorgon blir det jobb som vanligt. Men liksom i fallet med min dotter så undrar jag vad som ligger bakom febern. Jag hade inga andra symptom och att den dessutom skulle gå över så fort förvånar mig.

Redan på söndagskvällen visste jag att jag skulle vara hemma med dottern på måndagen men var trött och gick och lade mig halv tio. Halv fyra vaknade jag av att jag var kissinödig så jag gick på toa. Efter det fick jag sånt otroligt obehag i magen där jag inte kunde hitta någon bekväm ställning och efter att ha legat en stund utan att somna om gick jag ner och satte mig. Av någon anledning kändes det bättre när jag satt upprätt men efter en timma var jag ganska trött och gick upp för att sova. Klockan var då fem. Från det att jag lade mig och till dess att dottern kom klockan sju hade jag vaknat fyra gånger så jag var ganska trött när vi gick ner.

Av någon anledning kom min mage igång och jag fick gå på toaletten flera gånger. Jag hade så ont att jag krampade. Efter ett toabesök orkade jag inte ens gå tillbaka till soffan utan lade mig på golvet en stund. Jag var totalt slut.

Och jag var trött hela dagen. Så fort jag fick en chans blundade jag och till och med somnade. Flera gånger. Jag hade ingen matlust men fick i mig en knäckemacka till frukost och en till lunch. Efter lunch la jag mig i soffan igen och somnade. När maken kom hem fortsatte jag slumra och vid ett tillfälle när gick dottern förbi mig strök hon mig över pannan och sa att jag var varm. Jag bad henne hämta febertermometern vilken visade över 38 grader. Det hade inte slagit mig att jag kunde ha feber! Men det förklarar ju helt klart varför jag var så trött.

Med den temperaturen insåg jag att det inte var någon idé att kämpa vidare så jag gick och lade mig. Då var klockan sex på kvällen. Vid halv två var jag på toaletten igen och kände mig sen lite hungrig så jag smög ner och hämtade en knäckemacka. Jag var vaken ganska länge men somnade sen om och sov till klockan nio imorse. Sen dess har jag varit vaken och feberfri. Och över ett kilo fattigare.

Inför julbordet i fredags tog jag på mig en tjock stickad tröja då vi skulle gå en promenad innan. Och den kom verkligen till användning i kylan!
Men när jag ser mig själv i den inser jag hur jag egentligen ser ut. Och just nu har jag ingen som helst längtan efter sött. Jag pratade med 1177 igår angående min mage och sköterskan tyckte att jag skulle be vårdcentralen att göra en utredning. Det är inte normalt att ha sån oregelbunden mage och framför allt inte att ha så ont att man krampar. Så det ska jag boka tid för under min ledighet.
 
Jag ska även be dem undersöka min häl som fortfarande ömmar och inte går att springa på. Och så kan jag ju inte ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar