tisdag 11 december 2012

Upp som en sol...

... ner som en pannkaka. Ja, precis så ser min energinivå ut. Det kändes så bra i måndags men idag har jag inte fått gjort ett dugg på jobbet. Jag tänkte mycket på det där och i bilen hem slog det mig; min stora energitjuv just nu är min syster. Hon har problem med ett ex (igen) och hon ringer/sms:ar mig om detta hela tiden. Jag har varit med om samma situation flera gånger förut och förundras över hur hon inte lär sig mellan gångerna. En gång för länge sedan fick jag till och med tillfälligt säga upp kontakten med henne för hon fullkomligt dränerade mig med sina problem. Hon ringde mig alltid bara när hon behövde gråta av sig, få medhåll, klaga på sitt ex eller be om råd. Råd hon aldrig följde. Till slut fick jag nog och sa ifrån - kanske lite väl skarpt men jag var tvungen att kapa allt för att få ro i min själ.

Detta var många år sedan och mycket har hänt sen dess (som jag även skrivit om här). Men nu har hon, som sagt, återigen problem med ett ex och jag börjar känna att vi är på väg åt samma håll som förut. Hon ringer sällan när hon mår bra utan bara när hon mår dåligt, och det är inte mitt jobb att få henne att må bra. Det får hon få av vänner eller professionella, men jag är hennes lillasyster och ska inte behöva vara hennes personliga "trasa". Imorgon ska jag be henne att hålla mig utanför och sen hoppas jag att jag får chansen att fylla på med lite positiv energi igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar